Onderzoek 2016

Voor het derde achtereenvolgende jaar heeft Jaarbeurs ´Gastvrijheid in de zorg´ onderzocht. Dit omdat de visie op zorgverlening verandert. De specifieke wensen en behoeften van cliënten spelen een steeds grotere rol. Steeds meer wordt gastvrijheid een unique selling point van zorginstellingen, een manier om zich te onderscheiden.. 

Onderzoek 2016: 'Gastvrijheid heeft zijn positie verworven'

Wederom wordt gastvrijheid door de ondervraagde instellingen beoordeeld met een ruime voldoende, een 7.2. Het begrip wordt breed uitgedragen, maar blijkt meer dan ooit door de gehele organisatie geïnitieerd te worden. Gastvrijheid wordt meer dan ooit bottom-up aangejaagd.

Een derde van de respondenten geeft aan dat er intern een persoon of een team fulltime bezig is op het gebied van gastvrijheid. Een duidelijke indicatie dat gastvrijheid geen incidenteel thema is.

Uitdaging en winst

Net als in 2015 zijn de ondervraagde instellingen 'gemiddeld' tevreden over hun inspanningen op het gebied van gastvrijheid. De basis ligt er, maar er is nog veel te winnen zo blijkt uit het onderzoek. De vanzelfsprekendheid van gastvrijheid is één van de uitdagingen tezamen met het personeel (cultuur, mentaliteit en bewustwording), maar ook continuïteit is geboden. De ingezette visie op het gebied van gastvrijheid zal moeten worden doorgetrokken.. 

» Vraag hier een kopie van het onderzoek op