Keynote-terras

De zorgsector is volop in beweging. Bent u benieuwd naar de ontwikkelingen en visies voor de langere termijn? Op het Keynote terras kunt u zich laten inspireren door deze toonaangevende sprekers die de toekomst schetsen van gastvrijheid, keuzevrijheid en beleving in de zorg.

» Gilbert Monod de Froideville
» Andy Jones
» Corine Jansen
» Frans Hiddema
» Jan Gunnarson
» Marion Muetstege
» Frans Goenee

 

Gilbert Monod de Froideville

Director Protocol International
6 april van 10.30 – 11.00 uur
Titel • Iedereen wil koninklijk worden behandeld

Samenvatting
Gastvrijheid wat is het en hoe bent u het?
Inzicht in de historie van de etiquette en het protocol en de belangrijkheid van respect voor andere culturen.
De ervaringen in gastvrijheid als Ceremoniemeester van H.M. Koningin Beatrix der Nederlanden.

Biografie
Gedurende vele jaren werkte Gilbert Monod de Froideville als Ceremoniemeester van H.M. Koningin Beatrix der Nederlanden. In die periode namen protocol en ceremonieel een essentiële plaats in bij de voorbereiding van bezoeken en evenementen, zowel nationaal als internationaal. Hij was organisator van vele paleisevenementen en een dertigtal staatsbezoeken en belangrijke gebeurtenissen van de Koninklijke Familie, waaronder de Koninklijke Huwelijken, Staatsbegrafenissen en Koninklijke Dopen.

Gilbert Monod de Froideville is dé protocolexpert van Nederland. Hij heeft de ervaringen en de kwaliteiten om overheden, internationale en privé organisaties te trainen in de voorbereiding van nationale en internationale evenementen, waar de verhouding / voorrang tussen personen en landen en de kennis van het internationaal protocol van wezenlijk belang is voor het welslagen van het evenement.

Gilbert Monod de Froideville is Honorair Kamerheer van Hare Majesteit Koningin Beatrix en Directeur Protocol International.

Andy Jones

jones

Immediate Past Chair of the Hospital Caterers Association (HCA)
6 april van 13.30 – 14.10 uur
Titel • Mealtimes matters - tea & scones (Engels)

Samenvatting
Participants will learn how small innovations can have a big impact and how Andy’s team was able to change the whole ethos to MEALTIMES MATTERS  This went beyond just the food service but also into the home
Andy will also discuss highlights from 2016 Nutrition and Hydration week and how it makes a differance to those in our care.

Biografie
Andy Jones, Immediate Past Chair of the Hospital caterers association (HCA), Current Chair of PS100 Group, Self Employed Facilities Specialist - Healthcare and Social Care Consultant (AJ Associates) has been a stalwart of patient catering for over 35 years, with the key influence being the delivery of a nutritious and wholesome food and drink (Nutrition and Hydration) service to all patients at ward level. Andy’s mantra is to ‘treat every patient as if he or she is a member of your own family’.

» Download de presentatie.

Corine Jansenjansen

Chief Listening Officer
6 april van 15.30 – 16.00 uur
Titel • Humanisering van gezondheidszorg 

Samenvatting
Wat is humane zorg?
De betekenis van empathisch luisteren
Van dialoogzorg naar co-creatie

Biografie
Corine Jansen (1968) is de enige gekwalificeerde luisteraar in Nederland. In 2014 studeerde zij af aan het International Certified Listening Professional (ILA) Program met het onderwerp: ‘Listening to narratives of people who live with medical illness’. In 2015 reikte de ILA haar in Amerika de Special Recognition Award uit voor haar activiteiten om het vak Luisteren in de gezondheidszorg mondiaal onder de aandacht te brengen. Sinds oktober 2015 is ze voorzitter Health en lid van the Executive Core Committee of The Global Listening Centre. Corine is mede-initiatiefnemer en jurylid van het Gouden oor Award voor de Zorg. De Gouden Oor Award voor de Zorg is een prijs voor het effectief luisteren naar mensen die zorg gebruiken.

» Download de presentatie.

Frans Hiddemahiddema

voormalig CEO Oogziekenhuis Rotterdam
7 april van 10.30 – 11.00 uur
Titel • Patiënt Journey doet wat voor de kwaliteit van de zorg en de tevredenheid

Samenvatting
Onzekerheidsreductie van de patiënt: het reduceren van angst als core business. 
‘Dialoog in het donker’, als ervaring voor de professionals. 
U bent de belangrijkste pion! Samen met uw collega’s.

Biografie
Frans Hiddema is 23 jaar voorzitter geweest van de raad van bestuur van Het Oogziekenhuis Rotterdam en is sinds een jaar gepensioneerd. Samen met Kees Sol ontwikkelde Hiddema een innovatieve strategie om Het Oogziekenhuis Rotterdam te positioneren als Center of Excellence op het gebied van patiëntenzorg, bedrijfsvoering en patiëntenbenadering. Vanaf 2001 heeft hij zich onder andere beziggehouden met het verbeteren van patiëntveiligheid door technieken uit de luchtvaart in Het Oogziekenhuis te introduceren. Frans Hiddema is opgeleid als tropenarts en sociaal geneeskundige (ziekenhuis management) en is onder andere werkzaam geweest in Ghana, Kameroen en het ziekenhuis Gooi Noord.  Hij is secretaries van The European Association of Eye Hospitals (EAEH) en bestuurslid van The World Association of Eye Hospitals (WAEH) en The American Association of Eye & Ear Hospitals (AAEEH) geweest.
 

» Download de presentatie
 

Frans Goenee

Inspiratiemanager bij De Efteling.
7 april van 12:30 – 13:00 uur
Titel: •Gastvrijheid in de zorg een sprookje?

Samenvatting
Veel organisaties in de zorg zijn bezig met het onderwerp gastvrijheid. Maar hoe krijgt u het voor elkaar dat de patiënt echt centraal staat als gast binnen uw ziekenhuis of praktijk? Geen betere plek om je hierover te laten inspireren dan de Efteling die jaarlijks meer dan 4 miljoen gasten ontvangt. 

Biografie
Na de Has den Bosch begonnen als Manager concept & food Innovations in de Efteling. Van daaruit opgeklommen tot Inspiratiemanager. Viert inmiddels zijn 26 jarige dienstverband in de Efteling.  "Mijn doel is om als ambassadeur het Efteling DNA door te geven aan de volgende generatie waardoor het bedrijf nog 60 jaar kan bestaan." Passies: Horeca, gastvrij zijn en onverwachte momenten creëren.

Jan Gunnarson

gunnarson

founder The Hostmanship
7 april van 13.30 – 14.00 uur
Titel • Meeting, greeting and treating with care, dignity and respect (Engels)

Samenvatting
Veel zorginstellingen maken al de omslag van taakgerichte naar vraaggerichte zorg. Waardige zorg gaat nog een stap verder. Dat gaat om respectvolle behandeling, met behoud van autonomie van de cliënt, en dat vereist een andere visie op zorg, een andere mindset en een andere cultuur. Hostmanship gaat over compassie, verantwoordelijkheid en verbinding. Werken met Hostmanship in de zorg is werken in een cultuur waarin mensen, of dit nu patiënten, bezoekers of collega’s zijn, centraal staan.

Biografie
De Zweed Jan Gunnarsson is de grondlegger van Hostmanship. Hij inspireert mensen over de hele wereld met zijn sterke persoonlijke toewijding voor deze unieke filosofie. Jan heeft meer dan 25 jaar ervaring met leiderschap, ondernemerschap en communicatie en was voorheen werkzaam op het gebied van marketing, business development en organisatie- en persoonlijke ontwikkeling. Hij is de auteur van de bestseller ‘Hostmanship, de kunst mensen het gevoel te geven dat ze welkom zijn’, waarvan er wereldwijd inmiddels meer dan 45.000 zijn verkocht. Hierin beschrijft hij aan de hand van verhalen welke principes ten grondslag liggen aan Hostmanship en hoe die principes leiden tot ontmoetingen die indruk maken.

Marion Muetstege

Manager propositiemanagement hulpverlening & vereniging bij ANWB
7 april van 15.30 – 16.00 uur
Titel • Leer van het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland; ANWB

Samenvatting
De parallelle met de zorg zijn groot. Al verwacht u dat wellicht niet
Helpen+, de vraag achter de vraag
Onze mensen maken het verschil. We doen alles samen

Biografie
Marion Muetstege (1970) heeft veel verschillende functies gehad op het raakvlak van communicatie, marketing, merk en strategie bij KPN en ANWB. Rode draad is daarin altijd geweest te begrijpen hoe merken mensen kunnen raken en emotioneel verbinden. Haar nieuwsgierigheid en interesse hoe je dit voor elkaar krijgt is ontstaan tijdens haar studie commerciële economie.

Momenteel is ze werkzaam bij de ANWB als manager Merk-, (leden)strategie & ledensignalen. Onder haar verantwoordelijkheid wordt gewerkt aan de merk- en ledenstrategie van de ANWB. Waarbij een brede(re) relevantie dan alleen Wegenwacht en de relatieontwikkeling met de leden centraal staan. ANWB werd in 2014 het meest klantvriendelijke ‘bedrijf’ in Nederland. Marion vertelt regelmatig waarom en hoe ANWB de nr 1 werd. 

» Download de presentatie